Från kaos till kontroll: Så skapade jag en struktur för mitt liv

För några år sedan insåg jag att jag behövde en metod för att hantera allt som snurrade runt i mitt huvud. Det var då jag började använda mig av min "reservhjärna". Min reservhjärna är helt enkelt ett system som jag använder för att spara alla mina idéer, projekt och information på ett ställe.

Från kaos till kontroll: Så skapade jag en struktur för mitt liv
Photo by Marcos Paulo Prado / Unsplash

Hej!

Snurrigt nu! Det är mycket som händer.

Jag har startat en ny podd (Fall Asleep with Henrik), repeterar min soloföreställning med premiär 26/4 och jobbar som vanligt med Somna med Henrik, Drömfönstret och mina sociala medier!

Att ha mycket i huvudet samtidigt kan vara stressande och överväldigande. Oavsett om det är en hög arbetsbelastning på jobbet eller en mängd personliga projekt och uppgifter som behöver hanteras, kan det vara svårt att hålla allt i huvudet samtidigt.

För några år sedan insåg jag att jag behövde en metod för att hantera allt som snurrade runt i mitt huvud. Det var då jag började använda mig av min "reservhjärna". Min reservhjärna är helt enkelt ett system som jag använder för att spara alla mina idéer, projekt och information på ett ställe.

Det finns många sätt att organisera och strukturera information  för att göra det enklare. En person som har gjort det till sitt livsverk att hjälpa människor att organisera sin information är Tiago Forte, författaren bakom boken "Building a Second Brain".

I boken delar Forte med sig av sin metod för att skapa en digital "second brain", ett system för att organisera och bearbeta information på ett effektivt sätt. Fortes metod involverar att använda sig av digitala verktyg för att skapa ett system för att spara, organisera och bearbeta all information som man samlar på sig. Men det är såklart fullt genomförbart även med "analoga" verktyg som t.ex papper och penna.

Själv använder jag mig av Notion till min reservhjärna och tycker det funkar bra!

Enligt Forte handlar det om att skapa en struktur som fungerar för varje enskild person, där man kan spara allt från idéer, anteckningar och artiklar till e-post och mötesanteckningar. Genom att organisera all information på ett strukturerat sätt blir det enklare att söka efter och hitta information när man behöver det.

Forte betonar också vikten av att ha en rutin för att bearbeta informationen i ens "second brain". Det handlar om att regelbundet gå igenom allt man har sparat, rensa bort det som inte längre är relevant och använda den information som är kvar för att skapa nya idéer och ta nya initiativ.

För mig handlar det om att inte ödsla energi på att försöka komma ihåg allt. Istället försöker jag att utan några extra tankar eller känslor, bara skriva ner kärnan i den information jag vill bevara och lägga till den i min reservhjärna. Sedan kan jag släppa det och fokusera på annat.

Jag tar itu med all fakta som ligger där obearbetad på vissa bestämda tider. På så sätt kan jag hantera all information på ett strukturerat vis och se till att ingenting faller mellan stolarna.

Jag kan ärligt säga att mitt liv har blivit SÅ mycket lättare efter att jag införde detta system. Jag kan fokusera mer på det jag faktiskt håller på med just nu, utan att behöva oroa mig för att jag glömmer bort något viktigt. Jag har också märkt att min kreativitet har ökat eftersom jag inte längre behöver oroa mig för att tappa bort en idé eller insikt.

Bara ett tips, såhär en Måndagmorgon!

Ha en fin vecka!

/Henrik